Tuesday, February 8, 2011

AL-FATIHAH : ADA NAMA SYAITAN???

Masa aku BW tadi...terjumpa satu entri ni...di blog WAN NUR ALIA..aku pernah dengan pasal ni..masa ceramah kat masjid...ni baru jumpa untuk share dengan para pembaca...

Sebarsebarkanlah ya.. :)

------------------------


Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita.

Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam surah Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati.

Nama-nama syaitan tersebut:-

1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu)
sepatutnya DULILLAH,

2. HIRROB (bila dibaca dengan sabdu)
sepatutnya HI ROB,

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu)
sepatutnya KI YAU,

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu)
sepatutnya KA NAK,

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu)
sepatutnya KA NAS,

6 IYA (disebut tanpa sabdu) sepatutnya
IYYA. IYA bermaksud 'matahari'. Dalam ayat ke 5, jika salah bacaannya akan
bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari
kami meminta pertolongan!!!!"

7) SIROTHOLLAZI.......... sehingga habis
hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN hendaklah mengaminkan Al-Fatihah
dengan betul iaitu AA... 2 harakat, MIN... 3 harakat.

Semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat,
Insya-Allah. Semoga kita menjadi orang yang sentiasa memperbaiki bacaannya.

------------------------

Hah...scary dan creepy kan??hish...tak apa..kita menuntut ilmu kan...sebarkan lah ya :)
ASSALAMUALAIKUM

------------------------

YF : Tidakku pinta

4 comments:

nur said...

terimakasih berkongsi..
Jemput ke:ALL IN ONE

mar.i.am said...

thanx for da important info..very scary..after dis kne lbh b'hati2 kn..:)

CNEN AFI (dream chaser) said...

ohh..mcm tu. thanks share! amt2 bermanfaat!

arep_lockermonth said...

al fatihah memang penting! kene betul2 tahu bace!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...