Thursday, April 14, 2011

SUKARNYA MEMILIKI SEKEPING HATI YANG IKHLAS


Yup...susah weih...susah sangat...kenapa aku cakap susah...sebab kadangkadang hati ni selalu dipermainkan oleh bisikanbisikan yang halus supaya kita tidak ikhlas dalam berbuat sesuatu..

Maksud aku...contohlah ya...tolong member...niat asal kita...boleh je tolong...tapi bila hati kita terdetak sesuatu..hah..mulalah fikir bukanbukan..macam....

"Eh, dulu ada ke dia tolong aku?"

Hah..waktu ni..hati kita akan jadi macam...jahat gila!!!siapa yang iman dia tak kuat...pasti akan terikutikut dan akan cancel pertolongan yang bakal diberikan...

Contoh lagi...bila buat sesuatu pekerjaan..mulamula hati kita terima apa je yang disuruh..tapi bila syaitan tu dah tebuk dinding hati kita...kita mulalah merungut...mulalah bersungut...mulalah mengomplen...hilang sudah keikhlasan hati tadi...

Dan di sini..ingin aku tekankan..fikir semula...baiki niat semula...kita menolong biar kerana Tuhan...kita membuat kerja biar kerana Tuhan...itu saja yang boleh menenangkan hati kita yang telah dijangkiti virus hasutan syaitan durjana...

Aku pernah cakap, biar orang buat kita..jangan kita buat orang...jangan sesekali...ada juga ungkapan yang sering aku dengar...nak jadi jahat senang sangat...nak jadi baik..susah sangat..

Aku bermuhasabah diri kali ini..aku juga insan biasa..tak lari dari buat kesilapankesilapan yang orang kata sering dilakukan..Mahu taknya...minta tolong, dengan cara yang kurang sopan...hah..memang la tarik muka 14...tapi itulah..macam yang aku cakap tadi..aku manusia biasa...

Untuk memiliki hati yang tenang..hanyalah dengan mengingati Tuhan..ISTIGHFAR untuk memohon keampunanNya..aku cuba buat...INSYAALLAH...korang pun ya??
Papehal pun..terima apa jua dengan senyuman... :)
ASSALAMUALAIKUM

------------------------------------------

YF : Percintaan itu adalah persahabatan

2 comments:

AimanAriffin said...

I agree. Sebab tu kita kena melatih diri ini untuk berlajar. pujuk diri ini untuk menjadi insan yang lebih jujur dan ikhlas. Insyallah, slowly sampaila tu :)

DiriKu said...

@AimanAriffin: yeah..harapharap sampailah nanti :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...