Monday, May 9, 2011

5 KOTA MATI YANG MENAKUTKAN DI DUNIA || BAHAGIAN 2

Yeah!!!Bahagian 2 yaww!!okok...tanpa melengahkan masa...kita sambung balik kota mati yang paling menakutkan di dunia!

----------------------------------------------

6) KOWLOON WALLED CITY (CHINA) : A LAWLESS CITY


Kota besar Kowloon yang terletak di luar Hongkong, China. Dulunya diduduki oleh Jepun selama perang dunia II, yang kemudian diambil alih oleh penduduk asing setelah Jepun menyerah. Pemerintahan Inggeris ingin China bertanggungjawab terhadap kota ini, kerana kota tersebut menjadi kota yang tidak mengikut peraturan dan tidak taat pada hukum pemerintah. Populasi tidak terkawal, penduduk membangun koridor lybirint yang setinggi jalan yang penuh dengan sampah, bangunan yang sangat tinggi sehingga membuat cahaya matahari tidak bisa menyinari. Seluruh kota disinari dengan neon. Kota tersebut penuh dengan rumah pelacuran, kasino, rumah madat dan ubat bius dan kokain, banyak terdapat makanan-makanan dari daging anjing dan juga terdapat fabrik-fabrik rahsia yang tidak terganggu oleh otoritas.Keadaan ini akhirnya berakhir ketika di tahun 1993, diambil keputusan oleh pemerintah Inggeris dan China untuk menghentikan semua itu.

7) FAMAGUSTA (CYPRUS) : ONCE A TOP TOURIST DESTINATION, NOW A GHOST TOWN


Varosha adalah sebuah daerah yang tidak diakui oleh republic Cyprus Utara. Sebelum tahun 1974 Turki menginvasi Cyprus, daerah ini merupakan daerah wisata modern di kota Famagusta. Pada tiga dekad terakhir, kota ini ditinggalkan dan menjadi kota mati. Di tahun 1970-an, kota ini menjadi kota tujuan wisata utama di Cyprus. Untuk memberikan pelayanan yang memuaskan kepada para wisatawan, kota ini membangun berbagai bangunan mewah dan hotel.Ketika tentara Turki menguasai daerah tersebut, mereka menjaga dan memagari daerah tersebut, tidak boleh ada yang keluar masuk kota tersebut tanpa izin dari tentara Turki dan tentara PBB. Rencana untuk kembali mengembalikan Varosha ke tangan kendali Yunani, namun rencana tersebut tidak pernah wujud. Hampir selama 34 tahun kota tersebut dibiarkan dan tidak ada pembaikan. Perlahan bangunan-bangunan tersebut hancur, metal mulai berkarat, tingkap pecah, dan akar-akar tumbuhan menembus dinding dan trotoar. Kura-kura bersarang di pantai yang ditinggalkan. Di tahun 2010 Pemerintahan Turki bermaksud untuk membuka kembali Varosha untuk para pelancong dan kota kembali boleh didiami dan akan menjadi salah satu kota yang paling berpengaruh di utara pulau.

8) CRACO (ITALI) : KOTA PERTENGAHAN YANG MEMPESONA


Craco terletak didaerah Basilicata dan provinsi Matera sekitar 25 mil dari teluk Taranto. Kota pertengahan ini mempunyai area yang khas dengan dipenuhi bukit yang berombak-ombak dan hamparan pertanian gandum serta tanaman pertanian lainnya. Ditahun 1060 ketika kepemilikan lahan Craco dimiliki oleh uskup Arnaldo pimpinan keuskupan Tricarico. Hubungan yang berjalan lama dengan gereja membawa pengaruh yang banyak kepada seluruh penduduk. Di tahun 1891 populasi penduduk Craco lebih dari 2000 orang, waktu itu mereka banyak dilanda permasalahan social dan kemiskinan yang banyak membuat mereka putus asa, antara tahun 1892 dan 1922 sekitar 1300 orang pindah ke Amerika Utara. Kondisi pertanian yang buruk ditambah dengan bencana alam gempa bumi, tanah longsor serta peperangan inilah yang menyebabkan mereka bermigrasi massal.

Antara tahun 1959 dan 1972 Craco kembali diguncang gempa dan tanah longsor. Di tahun 1963 sisa penduduk sekitar 1300 orang akhirnya dipindahkan ke suatu lembah dekat Craco Peschiera, dan sampai sekarang Craco yang asli masih tertinggal dalam keadaan hancur dan menyisakan kebusukan sisa-sisa peninggalan penduduknya.

9) ORADAUR SUL GANE-PERANCIS 


Perkampungan kecil Oradour Sul Glane di Perancis menunjukan sebuah kondisi keadaan yang sangat mengerikan. Selama perang dunia ke II, 642 penduduk dibantai oleh tentara Jerman sebagai bentuk pembalasan atas terhadap perlakuan Perancis waktu itu. Jerman yang waktu itu sebenarnya berniat menyerang daerah di dekat Oradour Sul Glane tapi akhirnya mereka menyerang perkampungan kecil tersebut pada tanggal 10 Jun 1944. menurut kesaksian orang-orang yang selamat, penduduk lelaki dimasukkan ke dalam sebuah gudang dan tentara Jerman menembaki kaki mereka sehingga akhirnya mereka mati secara perlahan-lahan. Wanita dan anak-anak yang dimasukan ke dalam gereja, akhirnya semua mati tertembak ketika mereka berusaha keluar dari dalam gereja. Kampung tersebut benar-benar dihancurkan tentara Jerman waktu itu. Dan sampai saat ini kampung tersebut masih berdiri dan menjadi saksi betapa kejamnya peristiwa yang terjadi saat itu.

10) AGDAM (AZERBAIJAN) : ONCE A 150,000 CITY OF PEOPLE, NOW LOST


Kota besar Agdam di Azerbaijan adalah salah satu kota besar yang populasi penduduknya mencapai 150,000 orang. Namun kemudian hilang setelah pada tahun 1993 sepanjang perang Nagorno Karabakh. Walaupun kota ini tidak secara langsung menjadi basis peperangan, namun kota ini tetap mendapatkan efek dari perang tersebut, dengan menjadi korban dari sikap para Armenians yang merusak kota tersebut. Bangunan-bangunan dirosakkan dan akhirnya ditinggalkan penghuninya, hanya meninggalkan masjid-masjid yang masih utuh berdiri. Penduduk Agdam sendiri sudah berpindah ke kawasan lain, seperti ke Iran.

----------------------------------------------

Gila aa...takkan selamanya kan kota ni ditinggalkan macam tu je??DONALD TRUMP tak nak ambil jadi tanah dia ke?dari dia sibuk nak jadi Perdana Menteri tu..lagi elok dia conquer tanah-tanah macam ni..ada juga hasilnya...#harapanlah -__-
ASSAMUALAIKUM

----------------------------------------------

YF : Secret Admirer?Siapakah?
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...