Wednesday, May 4, 2011

BERPERANG DENGAN DIRI SENDIRI LEBIH SUSAH

Susah...
Sangat susah...
Sebab kita nak lawan macam manakan?
Guna pistol?pedang?parang?sabit?pisau?
Kalau korang buat tu..maknanya korang nak bunuh diri sendiri atau mendatangkan kecederaan kepada diri sendiri...dan itu tersangatlah salah dari segi ISLAM dan undang-undang hak asasi manusia... C:

Berperang dengan diri sendiri maksud aku lebih kepada segi psikologi yakni rohani dan mental...
Hmm...mungkin ada sesetengah korang kata..ala..senang je..kita sendiri yang tahu...kita sendirilah yang handle kan?

Tapi nak handle pun..bukan setakat pandang sebelah mata je tau...kena tengok dari akar umbi segala hal...
kalau pilih yang nih..sesuai tak untuk kita...kalau pilih yang itu...berbaloi tak untuk diri kita...banyak sebenarnya persoalan-persoalan yang bakal timbul dan menyesakkan kepala hotak yang semakin berkurangan dengan jumlah rambut...hehehe...

Aku selalu berperang dengan diri sendiri...mahu dari soal pekerjaan...belajar...hati...keluarga ataupun sahabat handai...takut-takut tersilap langkah...nah..memanglah aku akan rasa serbesalah...gundah tak tentu hala...lagilagi aku ni memang cepat rasa gelisah...hmm...

Berperang dengan diri sendiri..untuk berubah kepada lebih baik...yang nih...fuh...contoh ye...yang tak bertudung...nak bertudung..yang pakai seluar pendek..tak mahu dah pakai seluar atas lutut...kira muhasabah diri untuk ke jalan yang benar lah kan...sebab..bila kita nak berubah kepada yang lebih...lebih banyak yang berbisik kata JANGAN..di waktu inilah..iman kita akan diuji..sekuat manakah keinginan kita untuk berubah..jadi, tepuk dada...tanyalah hati sendiri..tanyalah kemampuan diri sendiri.. :)

Back to the basic..GOOD LUCK!
ASSALAMUALAIKUM


-------------------------------------------

YF : La Tahzan

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...