Tuesday, May 3, 2011

TAKKAN SELAMANYA KITA BERBUAT SILAP


Bila orang buat salah sikit...CONDEMN habishabisan!!!macamlah kita ni selalu betul dalam segala hal...selalu benar dalam segala perbuatan...

Tak percaya??ok..aku bagi contoh...

Seorang wanita yang bertudung labuh...menutup aurat...tapi masih melakukan maksiat...iatu dugaan dia sebagai hamba ALLAH..setiap orang..berbeza dugaannya...cara untuk kita tanganinya juga berbeza..jangan expect orang begini dah macam malaikat...tidak...bukan maksud aku nak bersangka buruk...cuma..dia tetap manusia biasa..takkan dapat lari dari buat kesilapan..tapi pa korang buat??korang hina dia...korang caci dia...tapi ada korang bagi nasihat kat dia?ada korang tarik dia ke jalan yang sepatutnya?tak ada kan?

Ada pula tuh..perempuan melahirkan anak luar nikah..dihalau..disisihkan..padahal merekalah yang sangat memerlukan perlindungan diwaktu begitu...perlukan tempat untuk mengadu nasib..ya..sendiri buat..sendiri tanggung...tapi..macam aku cakap tadi...mereka semua manusia biasa..nak pula mereka jahil ilmu agama..nak salahkan siapa?CHOP!!ini bukan nak salahkan sesiapa..tapi nak cerita..tanggungjawab kita sebagai masyarakat yang punya pegangan agama kononnya..

Kita ni bukannya hidup lama sangat pun nak kutuk orang sampai orang tu dah tak berdaya nak teruskan hidup..orang buat salah...tegur..jangan hentam..orang buat salah...kita pun kena muhasabah diri..kau kutuk orang macam tu...korang fikir korang baguslah..dah cukuplah pahala korang tuh..tidak..salah kalau kau berfikiran macam tu...

Kadangkadang..pemikiran kaum itu sendiri yang melemahkan agama yang sepatutnya kita dahulukan...sesungguhnya Islam itu mudah...sedangkan Rasulullah sungguh berhemah dalam menyampaikan dakwahnya...tak ada pula nak melenting bagai...sabar...kata nak dapat pahalakan?setiap ibadah yang kita buat tu...perlu adanya SABAR..jangan nak main harung je..

Weih...aku pun tak bagus...aku juga buat silap..aku salah..tolonglah nasihatkan aku..kalau betul...aku terima..aku cuba ubah...kalau salah...masuk telinga kanan, keluar telinga kiri...jangan dok benci sana..benci sini...tak syiok laa... -__-

Kesimpulannya...ya...memang manusia itu buat silap..memang manusia itu punya kekurangan...tapi tak selamanya manusia itu berbuat silap..tak semestinya manusia itu tiada kelebihan...

Sesungguhnya ALLAH itu MAHA ADIL dan SAKSAMA :)
ASSALAMUALAIKUM

------------------------------------------

YF : Nasihat untuk diri sendiri

2 comments:

lavender harum wangi said...

kata org...

practice make perfect...

nobody is perfect...

so..conclusion...

DiriKu said...

@lavender harum wangi : macam yang saya cakap kat atas...masingmasing ada kelemahan dan kelebihan :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...