Friday, June 10, 2011

TERPAKSA DAN DIPAKSA

Pernah tak rasa macam ni?mesti banyak kali kan...banyak situasi yang menyebabkan keadaan TERPAKSA dan DIPAKSA ini berlaku...

TERPAKSA

Dengan berat hatinya kita membuat sesuatu yang kita rasa patut buat...demi menjaga kepentingan orang lain...demi menjaga kebahagiaan orang lain...

Contoh :

  1. Berkahwin atas wasiat orang yang telah meninggal dunia
  2. Membantu orang lain sedangkan hal kita terbengkalai

Tapi hal TERPAKSA ini akan berakhir dengan mengikhlaskan segalanya....

DIPAKSA

Dengan tidak relanya...kita membuat sesuatu yang kita tak suka dan benci...

Contoh : 

  1. Berkahwin dengan desakan ahli keluarga (mungkin dengan orang yang kita benci atau tidak suka)
  2. Dipaksa untuk memberitahu perkara yang tidak benar
Dan DIPAKSA akan berakhir dengan sumpah seranah atau kejian baik dari mulut atau dari hati...

Perkara di atas ini sekadar contoh...tiada yang berkaitan dengan yang hidup mahupun mati...

Namun begitu, TERPAKSA dan DIPAKSA tidak tetap dari segi isinya...maksud aku...tengok keadaan itu sendiri...hanya kita yang tahu...apa yang kita rasa sebenarnya...betul kan?
ASSALAMUALAIKUM


----------------------------------------------------

YF : Nak masuk tak?
Dah kena halau pun

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...