Wednesday, July 27, 2011

KERANA ORANG KATA

Apabila orang kata itu, kita cuak. Apabila orang kata ini, kita gelabah. Kenapa kita perlu rasa itu semua? Sedangkan mereka sedikit pun tak tahu apa yang kita rasa. Mereka tak lalui pun apa yang kita lalui. 

Ya. Mungkin mereka ada pengalaman. Mungkin mereka lebih mengetahui. Mungkin juga mereka itu penuh ilmu di dada. Adakah itu alasan untuk mereka menakut-nakutkan perasaan kita? Mungkin mereka tidak sengaja berbuat demikian tetapi hati kita saja yang teremosi sedikit. Mungkin.

Kita pula senang sekali terpengaruh dengan orang kata. Benar atau salah kita pun tidak pasti. Terus sahaja percaya bulat-bulat. Adakah itu yang patut kita lakukan? Mengangguk dan menggeleng? Tidak!

Jika orang kata itu salah, kita kena buktikan perkara itu benar-benar salah. 
Jika orang kata itu betul, kita kena pastikan perkara itu benar-benar betul.
Jika orang kata itu susah, cuba dulu baru tahu.
Jika orang kata itu senang, buat dulu baru tahu.

Adakah ini tindakan yang normal? Sudah pasti! Sebab itulah rasionalnya kita sebagai manusia yang mempunyai otak yang ada akal.
Adakah dengan mengangguk dan menggeleng tindakan yang normal? Ya kalau orang itu tidak tahu menggunakan akal yang diberikan.

Walau apa pun orang kata, biarkan mereka. Ambil yang patut kita ambil. Semat dalam hati jika itu benar-benar membantu perjalanan hidup kita. Buang jauh-jauh yang tak patut kita simpan yang boleh memberi kesan buruk pada masa depan kita. Sebab bukan mereka yang menentukan masa depan kita. Hanya kita yang mampu mencoraknya dan pastinya, dengan izinNya. INSYAALLAH.

Orang kata itu dan ini. Apa yang kita rasa? Marah? Kecewa? Terharu? Benci? Gembira? Atau tiada perasaan? Jika ia menjatuhkan kita, kita perlu ada rasa marah. Tapi bukan secara lahiriah. Marahlah di dalam hati tapi segeralah beristighfar. Jika ia menggembirakan kita, senyumlah seikhlas mungkin kerana mungkin itu saja yang kita mampu berikan. 

Terserah orang kata apa pun. Kita tetap kita.
ASSALAMUALAIKUM


*Inspirasi : FARAH FLAVIDUS (pakar motivasi yang tak termotivasi)

----------------------------------------

YF : Everytime I do good things, no one remember. 
Everytime I do bad things, no one forget.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...