Saturday, July 9, 2011

PEREMPUAN VS BETINA

Perempuan...
Betina...

Maaf sekiranya entri agak kasar sedikit dari sudut bahasa...saja aku bangkitkan isu ini sebab mendengar kawan lelaki aku berkata seperti ini...

"Agakagaklah nak tengok wayang midnight...PEREMPUAN kot...lainlah kalau BETINA..."

Hmm...Apakah yang membezakan mereka ini?perempuan dari segi bahasa...mungkin untuk jantina bagi manusia...bagaimana pula dengan betina?betinakan kata ganti nama jantina bagi haiwan...

Sebenarnya...dari segi kefahaman orang Melayu itu sendiri...Perempuan adalah gelaran yang sopan selain daripada gelaran gadis atau wanita...tetapi sebaliknya bagi gelaran Betina...gelaran betina lebih kepada merendahkan maruah seorang gadis atau wanita...

Contohnya kalau gadis itu selalu keluar bersama kawankawan lelaki...di tengah malam pula..lagilagi kalau berpakaian yang tidak sepatutnya...kena mulut lelaki yang laju sahaja kutukannya...memang terpalitlah gelaran betina itu...gelaran yang aku rasa lagi dasyat...BOHSIA...

Yelah...sekali kita dah dicop dengan gelaran tu...saham kita sebagai seorang perempuan mesti jatuh merudum...hanya kerana kelakuan kita...kadangkadang tu...kita orang perempuan ni...memang tak buat apaapa pun...tapi mulut orang, kan...memang tak boleh tutup punya...betul ke tak?

Wahai gadis atau wanita di luar sana...jagalah diri anda...nasihat ini aku tujukan juga untuk diri aku sendiri...moga kita dijauhkan dengan anasiranasir yang tidak menyihatkan...sekali lagi mohon maaf sekiranya entri ini agak kasar...
ASSALAMUALAIKUM


-------------------------------------------------

YF : You can count on me

2 comments:

Aiman Ariffin said...

ahhhhhh interesting. Hmmm..... betul tu. guna gelaran Betina/Bohsia terlalu kasar bunyinya.

Tak kirala dia keluar malam ke apa ke, tetap manusia jugakkan so gunala panggilan elok. haih. mulut orang.

DiriKu said...

@Aiman Ariffin : kan?haish..susah kalau nak tutup mulut orang..tutup mulut sendiri boleh lah....itupun kalau tak terlepas cakaplah. -___-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...