Saturday, January 8, 2011

KURANGKAN STRES



ASSALAMUALAIKUM!!!

Aku nak share beberapa kaedah untuk mengurangkan stres atau pun tekanan *di mana aku pun selalu mengalami masalah ini -.-

Jom kita bermotivasi samasama ok!! :D

-------------------------------------------

Kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah, namun kita masih tidak terlepas daripada menghadapi tekanan ketika bekerja. Pelbagai tekanan yang dihadapi menyebabkan hati menjadi runsing dan semua kerja tidak akan terlaksana. Tidak mustahil bagi individu yang berhadapan dengan masalah ini akan terbawa-bawa ke rumah hingga anak-anak pula menjadi mangsa. Namun, hati akan menjadi tenang sekiranya kita kembali kepada Allah. Apa jua yang dilakukan mestilah berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah disertai dengan niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah. Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup

Antaranya ialah :


1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk


Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.


2) Perbanyakkan membaca Al-Qur’an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.


3) Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.


4) Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.


5) Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan- Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.


6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8.) Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. “Luaran lain hati lain” ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai diri sendiri

“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain”. Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya

*Catatan : Sumber dari RILEKS 



-----------------------------------------


Macamana??dapat membantu tak??aku???membantu kot...hehehehe...:D
Selamat mengurangkan stres ya!!
ASSALAMUALAIKUM!!


-----------------------------------------

p/s : Bila cinta :)


MISSING KID!!!

ASSALAMUALAIKUM semua!!

Aku ada baca satu entri dari Blogger Arep...kesian weih...culik la kucing ke...anjing ke...ni tidak..anak orang kot...-.-


Okok...teruskan kepada tajuk!!!Ada budak hilang ok!!!sesiapa yang ada maklumat pasal budak yang malang ni...Terus add Nurazuin Munaji di MUKABUKU!!

Bertindak dengan segera!!!sebarkan ok maklumat ini...
ASSALAMUALAIKUM!

--------------------------------

p/s : Sayangilah anak-anak anda :)

TERIMA KASIH KEPADA MEREKA!!!

ASSALAMUALAIKUM....:D


Kali ni..aku post satu penghargaan buat PEKERJAPEKERJA ini...


Tukang Sapu Sampah

Tukang Kebun

Tukang Buat Rumah

Tukang Potong Rumput

Sebenarnya banyak lagi!!!TUKANG BUAT JALAN RAYA, TUKANG CUCI TANDAS, TUKANG BUAT BANGUNAN TINGGITINGGI, TUKANG CUCI TINGKAP BANGUNAN, TUKANG BETULKAN TIANG ELEKTRIK rumah kita...banyak lagi weih!!

Aku nak ucapkan TERIMA KASIH kepada mereka...tak kisah la..mereka dari mana pun....hanya mereka yang mampu jalankan tugastugas macam tu...walaupun dah tua...mereka masih kuat...TERHARU aku!!!! T.T


Kalau korang jumpa mereka semua...tak mampu nak ucapkan TERIMA KASIH pun...senyum pun jadi la ye...please!!please!!!


Apaapa hal..hargailah mereka....:D
ASSALAMUALAIKUM!

------------------------------------------

p/s : Tak suka orang yang berlagak -.-

BILA AKU DENGAR SUARA DIA...AKU JADI.....

ASSALAMUALAIKUM!!!!

Huahauahaua!!!title tak leh blah kan...lantak pi laa...hehehe...


Sebenarnya aku jadi nervous sikit...kuikuikuikui...dengar suara dia..siapakah dia???jengjeng...rahsia dowh...hahahahha!!!

Dahdah....jangan nak mengarutmarut ok fikiran tuh..aku sepak sampai kat LONDON nun....-.-

Aku doakan kejayaan kau wahai sahabatku...AMIN!!!fuh kanan...fuh kiri!!heee..see you soon!!erk...jumpa ke?? :D

ASSALAMUALAIKUM...<3


------------------------------------

p/s : "Aku suka gaduh dengan kau, jadi" -.-

MAGIKA

ASSALAMUALAIKUM!!!


Poster MAGIKA

Yeah....entri ni pula...aku nak share movie yang baru je aku tengok...yeah..yeah....korang semua dah tengokkan??dah tengok...pergi usha entri lain yea....entri ni untuk yang belum pernah tengok sahaja...MUKTAMAD!! -.-

Bila aku tengok iklan filem ni kat tv...aku rasa...macam best je kan...tapi baru tadi aku berkesempatan untuk menontonnya....sobsobsob...

Okok..aku review yea filem nih...korang jangan tak tahu pula..filem ni bertemakan ciri 1MALAYSIA dan berkonsepkan MUZIKAL...ada lagulagu la kiranya...yang bestnya...ramai pelakon terkenal dalam filem nih dan lagulagu dia pun boleh tahan juga....rasa happy je bila tengok...dan filem ni UMUM ok...sesuai ditonton semua lapisan masyarakat....tak hairan filem ni menang banyak anugerah...rezeki masingmasing kan...tahniah kepada KRU kerana mampu menghasilkan filem macam ni...:D

-------------------------------------------
Jom..kita tengok screen shot dia :D




Banyak watakwatak yang diperkenalkan antaranya :




















banyakkan watak dia???tapi tak semua yang ada nih..nak tau semua.....tengok la ye...heheehe...

Ni aku bagi korang trailer dia pula : 





Sinopsis MAGIKA : 

Filem Magika adalah sebuah filem berbentuk kekeluargaan yang menyelitkan pantang larang orang Melayu terutama peringatan untuk anak-anak seperti jangan keluar rumah waktu senja dan jangan buang air kecil merata tempat sesuka hati. Filem ini juga dekat di hati penonton kerana ia kaya dengan nilai kasih sayang, cinta dan pengorbanan.

Sinopsis filem Magika mengisahkan bagaimana dua beradik yang tersesat di alam bunian selepas keluar rumah pada waktu Maghrib.

Ayu (Diana Danielle) berhadapan dengan ujian sukar untuk menyelamatkan adiknya iaitu Malik (Fimie Don) yang diculik nenek kebayan lakonan Ziana Zain. Bagaimanapun Ayu bernasib baikkerana dia bertemu dengan Bad Mawi)yang membantu menyelamatkan mereka keluar dari dunia asing itu.

Magika yang menggabungkan lebih 15 aktor dan aktres ternama pasti menjadi tarikan penonton ke pawagam, lebih-lebih lagi yang merindui lakonan Ziana Zain apabila memegang watak sebagai nenek kebayan vogue! Kaya dengan mitos dan kisah legenda Melayu, Magika menampilkan beberapa watak yang dekat di hati orang ramai seperti Badang, Bawang Putih Bawang Merah, Pak Pandir, Mak Mandir, Mahsuri, Hang Tuah, Puteri Gunung Ledang dan Batu Belah Batu Bertangkup.

-------------------------------------------

Amacam??ada best tak??heee...tengok laa..tak rugi woo...:D
Ok la...jumpa lagi yea kalau panjang umur...INSYAALLAH...
ASSALAMUALAIKUM!!

-------------------------------------------
p/s : Teringin nak tengok filem  A WALK TO REMEMBER  <3


SAKINHANI GIVEAWAY




ASSALAMUALAIKUM!!

Haish....contest lagi!!!sapa suh aku jumpe contest kan...bukan apa...saja nak membanyakkan entri...wakakaakka!!tapi dapat hadiah tudung pun best nih!!:D

Syaratsyarat dia senang je kot...jom kita selidik!!


-------------------------------

Syarat penyertaan mudah : 
- ada blog & malaysian
- follow blog sakinhani
- buat entry bertajuk 'sakinhani giveaway'
- copy banner dan tepek dlm entry & sidebar 
- tag 3 blogger dan inform dorg 
- tinggal komen kat entri ni 
- id: (id bukan nama blog ya,id nama profil korg tw)  
  link entry:
- pemenang akan dipilih melalui random.org
- 3 blogger bertuah akan dipilih


Hadiah dia pula???Cek kat entri SAKINHANI ni ok!! 

Aku nak tag blogger ni : 


Good Luck ok!!
ASSALAMUALAIKUM!!

-------------------------------
p/s : Bila sahabat meninggalkan kita :(

11 JENIS MANUSIA DIDOA MALAIKAT

ASSALAMUALAIKUM....


Gambar hiasan

Entri kali pula aku nak kongsi 11 JENIS MANUSIA DIDOAMALAIKAT...best tu weih!!bukan calangcalang orang tau nak dapat penghargaan cam ni...nak dapatkan doa para malaikat tak??Jom...kita kaji sesama ok!!

------------------------------------

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan.


Gambar hiasan



Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.


Kali ini penulis ingin menyenaraikan antara jenis manusia yang akan menerima doa malaikat.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.

Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.

"Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?"

Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'"

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan." 

9. Orang yang membelanjakan harta (infak).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...'"

10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. AMIN!!

*Catatan : Sumber dari WANDAKWAH

ASSALAMUALAIKUM :D

------------------------------------
p/s : Thank you, ALLAH :)

Nadya Bubble Give-Away !




ASSALAMUALAIKUM!!


Contest lagi!!!contest lagi!!contest lagi!!!yeah!!!
Hadiah dia dapat minyak wangi!!!heee..bagus laa..aku pun jarang beli minyak wangi nih....kuikuikuikui...


Jom semak syarat-syarat dia :


- Warganegara Malaysia.
- Mesti ada acc blogger / wordpress, kalau tak ada sila sign up sekarang !
- Wajib follow blog Nayda Bubble. HAHA ! Kejam kejam :p
- Buat satu entry tentang giveaway ni. Sila sertakan banner giveaway.
- Tag 2 orang blogger perempuan dan 2 orang blogger lelaki.
- Sila tinggalkan link di NAYDA BUBBLE



Ok...hadiahnya pula :


Pemenang Lelaki (1)

Pemenang Perempuan (1)


So..perempuan pun menang....lelaki pun menang..pe nak gaduhgaduh lagi kan....
Perhatian!!!Penyertaan yang tidak mengikut syarat-syarat yang ditetapkan diatas, serta-merta akan dibatalkan!!jangan kata aku tak bagi amaran ok..-.-

Pemenang akan dipilih menggunakan random.org. Untuk melihat senarai peserta, click here.

Tarikh tutup penyertaan : 23 Januari 2011 (birthday empunya GIVEAWAY)...tapi akan berubah mengikut keadaan ok..so jangan tangguh lagi yeee..:D


Cik Nadya Bubble kita ni suh aku tag 2 lelaki...2 perempuan...so, aku mulakan dengan :


INTAN SYERLINA || AMAL BAHARUDDIN || ZERO || AREP


Selamat bercontest ok!!
ASSALAMUALAIKUM!!


----------------------------------------------
p/s : Hujung minggu nak buat apa ya? -.-


CALON PEKERJA TERBAIK???

ASSALAMUALAIKUM semua!!!!


Hah....bacakan tajuk kat atas??hahahhaahhaa...aku pun baca gak...tu yang agak terkejut sikit...:D


Penat woo -.-

Aku jadi CALON PEKERJA TERBAIK kat syarikat yang aku kerja sekarang ni...gempak tak weih????tak gempak??bagi aku gempak kot....ye laa...bila dapat tahu tu....aku rasa macam nih...


Benarkah?

Hahahahaha!!!serius lawak!!!rasa macam diawangawangan kejap...tu baru TERCALON...belum menang lagi...kalau menang...aku buat muka macam ni kot..


Aku ke???

Kehkehkehkeh!!!kalau menang korang tau dapat apa??MOTOR bai!!!rezekirezeki...haish.....belum menang lagi ok CIK YULIA..sabarsabar....hahahaha
Actually, aku tak sangka pun tercalon....tak amik port sangat pasal anugerahanugerah nih...hahahaha...tapi dah tercalon pun kan...hanya mampu ucap..ALHAMDULILLAH...syukur...nikmat nih...:D


Kalau menang..aku inform ok!!pray for me...PLEASE!!!:D
ASSALAMUALAIKUM!!


--------------------------------------------
p/s : AJL 25 :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...