Friday, April 8, 2011

PUNCA PENYAKIT || PERUT

Refresh dashboard je...terkeluar satu tajuk yang aku rasa sangat penting untuk dikongsi...lagi-lagi dengan zaman teknologi yang serba canggih ni kah....makanan pun semuanya canggih...yang tak patut dicampurkan pun..kita main campur je..konon nak ikut cara hidup Barat yang diagung-agungkan sangat tu... #fakta

Terima kasih ya Cili Padi...kongsi ilmu macam ni :)

-------------------------------------

DIET CARA RASULULLAH

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.
  • Jangan makan SUSU bersama DAGING
  • Jangan makan DAGING bersama IKAN
  • Jangan makan IKAN bersama SUSU
  • Jangan makan AYAM bersama SUSU
  • Jangan makan IKAN bersama TELUR
  • Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
  • Jangan makan SUSU bersama CUKA
  • Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
  • Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
  • Tidur beberapa minit setelah makan tengah hari.
  • Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
  • Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:
  • Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.
  • Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya INSYAALLAH jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).
  • Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.
  • Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan INSYAALLAH, ALLAH akan menggandakan 10 kali kepadanya"

-------------------------------------


Renungkanlah....dah selamat beramal yaa :)
ASSALAMUALAIKUM

-------------------------------------

YF : Orang memberi kita merasa
Orang berbudi kita berbahasa

KEMBALI BERTUDUNG BAWAL


Hehooooo...in English..we call it BACK TO BASIC...not BACK TO FUTURE ok....kehkehkeh...yeah....memang aku ada pakai tudung bawal...pergi office..minggu ni aku start...tapi selang-seli la dengan selendang...heheheh...

Kenapa aku pakai balik tudung bawal???entahlah...tergerak hati...nak selongkar balik almari...cari tudung bawal...pakai tudung bawal....dan bila aku pakai tudung bawal...terasa nak makan ikan bawal..hahaaha...gurau ok...

Siap Exec aku tanya lagi...kenapa aku berubah penampilan??ada apa-apa perubahan dalam hidup ke??tapi aku lupa la aku jawab apa hari tu...haish...jap..jenuh nak refresh balik ni..ala..tak boleh la...dah Shift + Delete kot...maaf  #terkilan -.-

Tapi aku tak tangkap gambar pun..malas laa..hehehhe...pape hal pun...aku dah terbuka hati nak pakai tudung bawal balik...macam pergi sekolah pula kan..petang-petang..ada aktiviti...pakai tudung bawal la..mana ada pakai tudung lain...lagi-lagi tudung bawal warna hitam...hahahhaha...siap warna tudung kat bahagian atas kepala dah turun warna sebab selalu dijemur di bawah terik mentari...cewah...sempat pula aku bermadah yaa...

Satu harapan aku...supaya aku boleh berubah kepada yang lebih baik...INSYAALLAH...:)
ASSALAMUALAIKUM

---------------------------------------

YF : Pelik sangatkah aku pakai Pashmina? -.-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...