Monday, April 18, 2011

MITOS DAN HAKIKAT || HAID

Tadi aku baca Harian Metro...bacalah mengenai haid...haid tu apa??memanglah aku nak bagi pelempang lajulaju kan...hahahaha...info ini secara umum tau...jadi, tak payahlah nak sentap sangat...tahu korang selalu percaya mitosmitos ni...kan??kan??kan??

--------------------------------------


Kepercayaan karut atau mitos mengenai haid sebenarnya ada pada semua bangsa cuma dalam versi yang berbeza.  Antara kepercayaan karut yang masih dipegang ramai wanita di seluruh dunia ialah :-

MITOS - Tidak boleh mencuci rambut ketika haid erana ia akan menyejukkan badan

HAKIKAT - Ketika inilah aspek kebersihan sangat penting.  Tiada sebab mengapa anda tidak boleh mandi atau mencuci rambut.  Malah mandi dalam air suam boleh melegakan sakit perut akibat senggugut.  Bagaimanapun jika boleh jangan mandi dengan air yang terlalu sejuk kerana seara teorinya ia akan menyebabkan pengecutan rahim - yang membuatkan senggugut jadi lebih teruk.

MITOS - Tida akan hamil jika mengadakan seks ketika haid.

HAKIKAT - Tidak benar.  Islam melarang mengadakan hubungan seks ketika haid.  Bagaimanapun jika anda melakukannya, anda boleh mengandung.  Haid bukn pencegah kehamilan.  Anda masih boleh mengandung kecuali jika meggunakan kaedah pencegahan kehamilan seperti alat dalam rahim, pil perancang atau kondom.

MITOS - Sindrom prahaid (PMS) hana mainan perasaan sahaja.

HAKIKAT - Ketika haid, banyak perubahan hormon yang berlaku.  Perubahan hormon ini yang membuatkan emosi seseorang wanita berubah-ubah.

MITOS - Orang boleh tahu jika anda haid.

HAKIKAT - Tidak.  Hanya anda saja yang tahu perkara ini kecuali berlaku kebocoran sehingga darah haidd terkena pakaian.  Jika tidak, anda tidak perlu risau kerana orang tidak akan tahu dengan hanya melihat anda.

MITOS - Haid menyebabkan badan lemah, jadi tidak digalakkan bersenam atau melakukan aktiviti lasak.

HAKIKAT - Haid adalah fungsi badan yang normal bagi wanita.  Haid bukanlah satu kekurangan atau ketidakupayaan.  Anda boleh melakukan aktiviti yang sama seperti ketika tidak haid.  Bagaimanapun, dalam sesetengah keadaan haid boleh menyebabkan seseorang wanita cepat penat terutama bagi yang mengalami pendarahan banya atau ada masalah anemia (kurang darah).  Zaman dulu haid dianggap tempoh 'sakit' bagi wanita dan mereka dilarang keluar serta bergaul dengan orang ramai.

MITOS - Tempoh haid hanya tujuh hari saja.

HAKIKAT - Tempoh haid setiap orang berbeza.  Secara purata tempoh haid ialah empat hingga lima hari tetapi jika haid anda pendek (tiga hari) atau panjang (lapan hari), usah bimbang kerana ia adalah perkara normal.  Bagaimanapun sekiranya darah masih keluar selepas 15 hari, ia tidak dikira haid sebaliknya dipanggil darah istihadah.  Bagi wanita Islam, ibadat yang wajib perlu dilakukan walaupun masih mengalami pendarahan.

MITOS - Tidak boleh berenang ketika haid.

HAKIKAT - Larangan ini mungkin timbul sebelum kemunculan tampon dan 'cawan' penadah darah haid (kurang popular).  Wanita yang menggunakan tampon atau cawan haid boleh berenang tanpa sebarang masalah.

MITOS - Remaja tidak boleh guna tampon.

HAKIKAT - Semua perempuan boleh menggunakan tampon.  Bagaimanapun kebanyakan wanita di Malaysia bblebih selesa menggunakan tuala wanita yang bukan saja murah dan mudah.  Malah ia dapat mengelakkan masalah 'terlupa' untuk mengeluarkan tampon.

MITOS - Sesetengah amalan dapat memanjangkan atau memendekkan kitaran haid.

HAKIKAT - Tidak benar.  Tiada amalan atau pemakanan khusus yang dapat memanjang atau memendekkan tempoh haid.  Bagaimanapun penggunaan alat pencegahan kehamilan yang mengandungi hormon boleh mempengaruhi tempoh haid anda.

*Catatan : Harian Metro

---------------------------------------

Alah..tak payah nak malu sangatlah..zaman dah maju sekarang...kan??jadi, otak pun kira kena maju jugalah...tapi masih lagi perlu dikawal..itu harus.. :)
ASSALAMUALAIKUM

---------------------------------------

YF : I do C;

ANDAI LELAKI TAHU . . . || HATI SEORANG WANITA

Andainya lelaki tahu.. 
Apabila seorang perempuan jatuh cinta, 
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya 
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya. 

Andainya lelaki tahu.. 
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, 
itu bukan bermakna dia lemah, 
tetapi dia sedang mencari kekuatan 
untuk terus tabah menyintai lelaki itu. 

Andainya lelaki tahu.. 
Apabila seorang perempuan marah, 
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya 
tapi percayalah, itulah maknanya 
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. 

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. 
Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, 
semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku. 

Andainya lelaki tahu.. 
Apabila perempuan bercakap banyak, 
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, 
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat. 

Andainya lelaki tahu.. 
Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, 
itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, 
tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, 
bukan untuk dirinya, 
tetapi untuk masa depan anda. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, 
bukan bermakna dia tidak sayang.. 
tetapi dia terlalu sayangkan anda 
dan masih menganggap anda anak kecil 
yang masih memerlukan sepenuh perhatian. 

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, 
anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. 
Naluri keibuannya sangat kuat. 
Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan merajuk, 
jangan kata dia mengada-ngada. 
Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit 
atau hadiah sedozen, 
tetapi cukup dengan perhatian 
yang boleh buat perempuan rasa dihargai. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, 
itu tidak bermaksud dia tidak menyintai 
tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, 
bukan hanya hadir dari kata-kata 
tetapi juga melalui bahasa tubuhnya. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu, 
dia benar-benar maksudkannya. 
Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, 
jangan percaya kata-katanya 
kerana dia hanya mahu menguji kamu. 
Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. 
Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. 

Selagi dia dengan kamu, percayalah, 
walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya 
tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan menjadi degil, 
dia bukan bermaksud untuk menjadi degil 
tapi dia mahu melihat 
sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. 

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. 
Andai kena caranya, 
jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat. 

Andai lelaki tahu.. 
Apabila perempuan berkata, 
“tolong tinggalkan saya!”, 
dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. 
Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. 

Apabila dia kembali tenang, 
percayalah dia akan mencari anda semula. 
Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. 
Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. 
Dia terlalu emosional. 
Tapi dialah yang paling menyayangi anda 
dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda. 

Andai lelaki tahu.. 
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu 
dengan perbezaan yang tersendiri. 
Tetapi sekiranya mereka saling memahami, 
mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan. 

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. 
Di sebalik air matanya, 
tersimpan seribu satu kekuatan 
yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. 

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah 
tapi dia punya kekuatan tersendiri 
yang bisa menggoncang dunia 
dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. 

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda 
kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja 
tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda 
dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. 
Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu 
yang terbaik untuk anak2 anda.

*Catatan : Sumber dari Facebook


------------------------------------

Wahai Sang Lelaki??selamilah hati seorang wanita...
Nescaya..hidupmu pasti akan terasa sempurna... :)
ASSALAMUALAIKUM

------------------------------------

YF : Haruskah aku berpijak di bumi nan nyata 
sedangkan aku bahagia berada di awangan?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...