Saturday, June 4, 2011

TERSEPIT || KEPERLUAN SEMASA VS MINAT


Aku nak cerita pasal KEPERLUAN SEMASA vs MINAT...aku sangat yakin...korang semua ada citacita masingmasing...yang masih belajar...dah berangan nak jadi itu...nak jadi ini...yang belum sambung belajar lagi...pun dok berangan juga...nak kerja itu...nak kerja ini...

Tapi bagi aku...dunia pekerjaan sekadar indah khabar dari rupa...yup...nama pun dah BEKERJA...dapat duit laa...elaun laa...bonus laa...macam macam lagi laa...memang la best kalau dengar kan...tapi kalau itu yang bernasib baik...atau pun memang rezeki mereka dapat semua kemudahan begitu...

Bila korang dah habis SPM/STPM...korang dah citacita masingmasing tak?kebanyakkannya memang dah ada tersemat kat dalam jiwa dah...

"Eh...aku nak jadi doktor...jadi pakar saraf...kenalah ambil kos perubatan..."

"Tak sabar nak masuk universiti...ambil kos undangundang...nak jadi peguamlah katakan..."

"Aku minat grafik la...kena ambil bidang grafik la macam ni...minat habis ni..."

"Aku paling suka ambil gambar orang...snap sana...snap sini...nanti masuk universiti...kena ambil kos photography lah kan?"

Hah...itu antara situasi yang kita akan alami dalam dunia remaja kita... :)
Sibuk nak ambil kos itu...kos ini...tapi ada tak korang terfikir...kalau korang ambil kos itu...pasti ke dapat kerja yang sama?pasti ke dapat yang kerja yang kita belajar masa universiti dulu?

Itu kita kena lihat dari sudut keperluan semasa...contoh...dulu...komputer...orang berebut nak ambil kos tu...maklumlah...semangat nak belajar pasal komputer yang masa tu panas macam pisang goreng...lepas tu...bila habis belajar...tak dapat kerja...sebab lambakan graduan yang terlalu ramai sebab ambil kos yang sama...jadi, terpaksa cari kerja lain...paling kurang pun...yang lebih kurang sama dengan kos tersebut...

Maksud aku kat sini...kita tersepit dalam memilih arah tujuan kita dalam kehidupan...aku malas nak bagi contoh lebihlebih...kang ada yang terasa bagai...

Tapi...itulah dia kehidupan...dunia pekerjaan...yang kita bayangkan...indah sangat tu kan...aku pun dah lama rasa dunia pekerjaan ni macam mana...sejak aku SPM lagi...susah kot nak cari kerja...yang kita minat...tapi mengikut keperluan semasa...

Kalau korang minat kos tu...dapat kerja pula yang sama dengan kos yang korang ambil...aku ucapkan tahniah...sebab berjaya mengatasi keperluan semasa...
Kepada yang tak dapat tu...tak apa...rezeki ada di manamana...INSYAALLAH...
Kepada yang mengambil kos berdasarkan keperluan semasa...INSYAALLAH...korang mungkin akan selamat dalam dunia pekerjaan...tapi itulah...keperluan semasa ni...sentiasa berubah...macam harga minyak...kejap turun...kejap naik...haish...-__-
ASSALAMUALAIKUM


------------------------------------------------------

YF : Luar biasa

RED RIDING HOOD || BELIEVE THE LEGEND . BEWARE THE WOLF

Aku teringin nak tengok filem ni sebab pelakon perempuan dia...AMANDA SEYFRIED sebagai heroin filem ni..entah...aku terjatuh cinta kat dia...hahahahhaha!!gila les weih!!!bukanlah..aku minat...dia biasa je...tapi aura dia tu...macam tariktarik aku je tau... winkwinkwink!!

Tapi herohero dia...agak kacak jugalah...heeee!!!
Bila tengok filem nih...berkerut je dahi...haish...cepat tualah kau YF oi...

Cerita dia tak slow...tak bosan...dan siapa serigala jadian tu...buat aku ternganga kejap...tak sangka langsung!!!kejam betul director dari filem TWILIGHT nih...buat aku buat kesimpulan yang salah dari awal!!! =_="

Tapi ada part 18++ sekejap...jadi, remaja dibawah 18tahun tidak dibenarkan menonton!!!
Nak tengok, kena ada bimbingan orang dewasa ok...boleh dia orang skipskipkan... :)
Tempat atau studio dia...peh!!!cun gila!!!yang tipu pun nampak betul realnya...

Cerita ni bagi aku...banyak pengajaran dia...dari sudut positif ya...
Percintaan, masalah keluarga, persahabatan, jiran tetangga...

Percintaan...
Pengorbanan yang diberikan pada Valerie tersangatlah buat aku terharu...kredit pada Henry dan Peter!!!I love you both!!! <3

Keluarga...
Semua orang ada rahsia kan...begitu juga dengan keluarga Valerie ni...nak tahu rahsia apa...kena tengok ok...xD

Persahabatan...
Bila kita susah...baru kita tahu siapa sahabat kita...siapa yang akan memberikan semangat pada kita bila kata rasa down...

Jiran tetangga...
Semangat untuk membanteras wolf tu...sangat terserlah...bersatu padu...susah kot nak jumpa kat dalam realiti...tapi masih ada lagi rasanya semangat macam ni...macam kat kampungkampung...kan?
Ke aku silap?sila betulkan ye.. :)

---------------------------------------------
Poster


Antara pelakonnya

Amanda Seyfried sebagai Valerie

Shiloh Fernandez (Peter) dan Max Irons (Henry Lazar)

Billy Burke, Shiloh Fernandez, Carmen Lavigne, dan Michael Shanks

Screenshots


Sinopsis / Synopsis


Valerie (Seyfried) is a beautiful young woman torn between two men. She is in love with a brooding outsider, Peter (Fernandez), but her parents have arranged for her to marry the wealthy Henry (Irons). Unwilling to lose each other, Valerie and Peter are planning to run away together when they learn that Valerie's older sister has been killed by the werewolf that prowls the dark forest surrounding their village. For years, the people have maintained an uneasy truce with the beast, offering the creature a monthly animal sacrifice. But under a blood red moon, the wolf has upped the stakes by taking a human life. Hungry for revenge, the people call on famed werewolf hunter, Father Solomon (Oldman), to help them kill the wolf. But Solomon's arrival brings unintended consequences as he warns that the wolf, who takes human form by day, could be any one of them. As the death toll rises with each moon, Valerie begins to suspect that the werewolf could be someone she loves. As panic grips the town, Valerie discovers that she has a unique connection to the beast--one that inexorably draws them together, making her both suspect...and bait.

Trailer 



---------------------------------------------

Kesimpulannya...cerita ni cukup gula, asam jawa, garam, ajinomoto dan segala rempah ratus!!!cewah..menggunung pula aku puji kan...haish....

Tapi yang tak bestnya...ending dia laa...takkan macam tu je???ada sambungan tak???
ASSALAMUALAIKUM

---------------------------------------------

YF : Peter: Do you want to marry him? 
Valerie: You know I don't. 
Peter: Prove it. Valerie: How? 
Peter: Run away with me.

KONGSI || LU LANGSI LU MATI

Fuh...beberapa hari yang lepas...aku dah tengok filem nih...tapi bukan kat panggung ok...kat lappy je...tak mampu nak tengok kat panggung...miahahaha!!

Bagi aku...ok laa...lawak memang lawak...aksi pun...boleh tahan...aku suka part Yana tu...hahahaha..masih lagi dengan muka dan lawak yang selamba darinya...Shaheizy Sam...slanga Kelantan dia kurang jelas di pendengaran aku...ke aku yang pekak...aku kurang pasti pula yang tu...

Ending dia tu...erk...macam nak tak nak buat je kan...mungkin penulis skrip dah kehabisan idea kot nak buat lawak...kikiki...memandai je YF ni... XD


Tapi penonton mungkin terbawabawa nak tengok filem Kongsi ni sebab Adnan Sempit atau pun pelakon Shaheizy Sam sendiri...tapi serius aku cakap...penangan Kongsi dan Ngangkung tak sehebat Adnan Sempit... :)

Korang yang dah tengok tu...apa pendapat korang? :)


--------------------------------------------------
Poster



Screenshot




Antara pelakon yang terbabit






Sinopsis 


Filem KONGSI adalah filem aksi komedi mengisahkan penyiasatan ASP Shariff terhadap kes pembunuhan di kalangan kumpulan kongsi gelap di sekitar Kuala Lumpur. Kumpulan kongsi gelap ini terdiri daripada tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India yang selalu bergaduh selepas berlakunya sesuatu kes pembunuhan.



ASP Shariff akhirnya berjaya mengesan seorang pembunuh upahan bernama Tumulak yang terpaksa melakukan pembunuhan untuk menebus hutangnya. Pelbagai peristiwa berlaku disebabkan perbuatan Tumulak dalam usahanya menghuru-harakan kumpulan kongsi gelap itu. 


ASP Shariff yang ditugaskan membanteras pergerakan kongsi gelap ini berhadapan dengan pelbagai cabaran dalam usahanya. Dia juga diugut apabila anak dan isterinya diculik.


Trailer





--------------------------------------------------

Nak buat review pasal filem lain pula...
Tunggu!!
ASSALAMUALAIKUM

--------------------------------------------------

YF : Langi - KURANG AJAR

I'M LOSING YOU

Kau bukan yang aku kenal dahulu...
Jujur...kau seperti bukan orang yang sama...

Kau semakin jauh...
Walau sebagai sahabat pun...
Tiada lagi serinya dalam perbualan...
Tapi aku tidak mahu kehilangan itu...

Cuba untuk bergurau senda...
Tapi hambar...
Cuba untuk mengembalikan suasana dulu...
Tapi hampa...

Adakah aku satu tekanan untuk kau?
Adakah aku satu bebanan buat kau?
Betapa aku berharap ia tidak benar...

Tolong...kembalikan dia semula kepada aku...
Walau sebagai sahabat pun...
Aku terlalu merindui dirinya...
Jika tidak...aku mungkin akan kehilangan kau...
Untuk selamanya...
ASSALAMUALAIKUM


-----------------------------------------

YF : Dan kini, engkau pergi meninggalkan diriku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...