Saturday, June 25, 2011

28 KUNCI MENUJU KEBAHAGIAAN

Asyik sedih je aku ni kan...jom lah pula...baca sesuatu yang boleh memberi kesan positif pula...barulah seimbang...hahahaha...adaada sajalah kau ni YF...kalau tak poyo sehari, boleh tak?boleh kan? -_____-

Tipstips ni dari pengarang sebuah buku yang bertajuk LA TAHZAN atau Bahasanya JANGAN BERSEDIH iaitu SHEIKH `A'id Al-Qarni...dari dulu lagi...aku teringin nak ada buku ni...tapi...hurm...malas nak habaq...kang jadi isu...hahahhaha!! XD

--------------------------------------------------------

Bismillahir-Rahmanir-Rahim ...

1. Apabila anda berada pada pagi hari, jangan menunggu datangnya waktu senja. Hiduplah dalam batasan hari ini saja. Curahkan perhatian anda untuk memperbaiki hari ini. Hal ini dijelaskan dalam hadith berikut:

"Ketika kamu di senja hari, jangan mengharap untuk melihat esok pagi, dan ketika anda di pagi hari jangan mengharap untuk melihat sore hari."(Al-Bukhari)

2. Lupakan masa lalu dan semua yang pernah terjadi, kerana perhatian yang terpaku pada yang telah lalu dan selesai merupakan kebodohan.

3. Biarkan masa depan datang dengan sendirinya. Jangan mencemaskan hari esok, karena jika anda telah memperbaiki hari ini, pastilah hari esok akan baik pula.

4. Jangan mudah tergoncang pada kritikan. Jadilah orang yang teguh pendirian dan sadarilah bahwa kritikan itu akan mengangkat harga diri Anda setara dengan kritikan tersebut.

5. Yakinlah kepada Allah SWT dan berbuat baik; kedua hal itu adalah resep agar hidup anda lancar dan bahagia.

6. Ketahuilah, bahawa dengan dzikir kepada Allah, hati menjadi tenang dan dosa akan terhapus. Dengan dzikir pula, Zat Yang Maha Mengetahui segala hal yang ghaib akan meridhai dan segala kesusahan akan sirna.

7. Anda harus tahu dengan pasti bahwa semua yang terjadi telah sesuai qada' nya.

8. Jangan pernah mengharap ucapan terima kasih dari orang lain. Cukup bagi anda pahala yang diberikan oleh Dzat tempat bergantung semua makhluk. Anda tak perlu takut kepada orang kufur, pendendam, dan iri.

9. Persiapkan diri anda untuk menerima kemungkinan terburuk

10. Mungkin yang telah terjadi adalah yang terbaik untuk anda meskipun anda belum memahaminya kenapa bisa seperti itu.

11. Semua qadha’ bagi seseorang muslim baik adanya.

12. Hitunglah segala nikmat yang telah Allah berikan kepada anda dan bersyukurlah atas nikmat-nikmat tersebut.

13. Keadaan anda lebih baik dibanding yang lain.

14. Kemudahan selalu ada bahkan di tiap kesusahan akan ada kemudahan.

15. Ketika dalam kesulitan seseorang harus selalu shalat dan berdoa sedangkan ketika diberikan kemudahan seseorang harus bersyukur dan berterimakasih.

16. Bencana-bencana yang datang menguji anda semestinya memperkuat hati anda dan membentuk kembali pandangan anda dalam cara yang positif.

17. Jangan biarkan hal-hal yang remeh menjadi sebab kehancuran anda.

18. Selalu ingat bahwa Tuhanmu adalah Maha Pengampun.

19. Kembangkan sikap luwes dan hindari marah.

20. Kehidupan ini tak lebih hanya sekedar roti, air dan bayangan. Maka tak usahlah bersedih jika semua itu ada.

(Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezkimu dan terdapat (pula) apa yang dijanjikan kepadamu.) (Adz-Dzaariyaat 51: 22)

21. Sesuatu yang paling jahat yang semestinya terjadi akhirnya tidak pernah terjadi.

22. Lihatlah mereka yang diberikan kesusahan lebih daripada kita dan bersyukurlah bahwa kita diberikan sedikit kesusahan dibanding mereka.

23. Sematkan difikiran bahawa Allah SWT mencintai mereka yang tabah dalam menghadapi ujian, jadilah seperti salah satu dari mereka.

24. Secara rutin ucapkanlah doa yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW ketika kita menjalani masa-masa sulit.

25. Bekerja keraslah pada sesuatu yang menghasilkan dan jauhi kemalasan.

26. Jangan menyebarkan gosip dan jangan pula mendengarkannya. Jika anda mendengar gosip secara tidak sengaja maka janganlah mempercayainya.

27. Ketahuilah bahawa kebencian dan usaha anda untuk membalas dendam lebih berbahaya bagi kesihatan anda sendiri dibandingkan ke musuh anda.

28. Kesukaran yang menimpamu akan menghapus dosa-dosamu seandainya kamu bersabar.

Semoga bermanfaat dan penuh Keberkatan dari Allah...

*Catatan : FACEBOOK

--------------------------------------------------------

Tertidur pula buat entri ni... -___-
ASSALAMUALAIKUM


--------------------------------------------------------

YF : Thanks, Thanks, Thanks = FRUSRATED 

KENDURI KAHWIN || KAHWIN KENDURI

Haiyaaaa...bulan ni je...aku dah attend dua kenduri kahwin...esok ada lagi...ape cer???asyik aku je datang kenduri orang...orang...bila pula nak datang kenduri aku nih???

Erk...YF...kau sedar tak apa yang kau taip tu???calon tak ada...nak ada kenduri bagai...cermin diri dulu, boleh???

Tengok adik Kak Feeza berarak bersama lelaki yang telah sah menjadi suaminya...terasa kat hati...haish...bestnyalah hai...best sebab apa...sebab dah HALAL...peluk lengan...heeee...bahagia...miahahahha!! XDD

Dah lah...malas nak cakap pasal tu...hah...tadi aku jumpa member lama aku...fuh...part time kat SECRET RECIPE, Giant Putra Heights...haish...kurus gila minah ni...dulu tak adalah kurus macam ni...muka cengkung seyh...aku pun tembam lagi kot...lupa pula nak tanya dia macam mana boleh kurus macam tu kan...

Korek punya korek...dah ada pakwe...part time sebab cuti sem...dah ambil degree pun kat UiTM, Shah Alam nun...nak kahwin...tapi tak ada duit lagi...untunglah... :)

Minum...dia pula belanja...ALHAMDULILLAH...minggu ni je...dah berapa orang belanja aku...murah rezeki korang ye...AMIN.. :)

Lepas tu...balikbalik umah je...dapat tahu SEPAH juara MAHARAJA LAWAK!!!waaaaa!!!mesti lawak dia best gila kan???JOZAN pun tempat kedua je...NABIL ketiga...JAMBU keempat...Nabil untunglah...menang bolot sorangsorang...hulur sikit NABIL..boleh? XD

Esok kerja...tapi jogging sekali tak?hurm...entah...takut tak mampu je...sekarang pun dah lebam mata nih... @_@
ASSALAMUALAIKUM


-------------------------------------------------

YF : Jangan!Jangan!Jangan! - HEARTLESS

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...