Tuesday, January 15, 2019

EKSPO HALAL MALAYSIA 2019: BATU LONCATAN UNTUK PENIAGA KECIL & SEDERHANA

Assalamualaikum!


Sebagai seorang Muslim, YF dapat simpulkan bahawa status halal sangat dekat dengan diri kita. Di Malaysia, kita tidak lari dari ura-ura ataupun khabar angin mengenai keraguan status halal sesuatu makanan atau restoran di negara kita ni. Tidak kisahlah makanan itu sedap ke, diterbangkan dari negara luar ke, makan di restoran mewah mahupun gerai tepi jalan, itu bukanlah sebab untuk kita mengabaikan status halal. Betul tak?


Di zaman yang mementingkan perniagaan sebagai sumber pendapatan utama, ramai Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) berlumba-lumba untuk mengeluarkan pelbagai jenis makanan, minuman mahupun perkhidmatan untuk menarik minat pembeli khususnya pelanggan yang rata-ratanya adalah Muslim. Oleh itu, bagaiman mereka-mereka ini ingin mengetengahkan dan meyakinkan pengguna bahawa produk mereka selamat dan halal untuk digunakan?




Nah! Kementerian Pembangunan Usahawan dengan kerjasama agensinya, SME Corporation Malaysia (SME Corp. Malaysia) telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan Ekspo Halal Malaysia 2019 dengan mempromosikan 320 usahawan ini terutamanya yang mampu mengeluarkan produk export-ready yang melibatkan enam bidang iaitu :

1) makanan dan minuman (F & B)
2) bahan ramuan
3) bioteknologi
4) kosmetik
5) penjagaan kesihatan
6) farmaseutikal serta logistik


Bila agaknya ekspo ini? Tak lama dah tarikhnya. Ekspo ini bakal berlangsung selama 3 hari berturut-turut bermula dari 24 Januari 2019 (Khamis) sehingga 26 Januari 2019 (Sabtu). 


Macam mana syarikat dari Jepun ni nak tahu produk PKS itu sesuai atau tidak dengan pasaran mereka? Hah! Sesi business matching nilah jawapannya. Terdapat sekurang-kurangnya 10 buah syarikat daripada Jepun akan bekerjasama dengan PKS dan semestinya ini adalah peluang yang tidak boleh dilepaskan.


Selain pameran dan booth yang disediakan, ada beberapa sesi yang menarik di ekspo ni contohnya seperti di bawah :

> 5 sesi Pocket Talk
> 3 sesi forum
> 2 sesi singgah santai selebriti (Fara Fauzana & Faizal Ismail in the house!)


Selain promosi, pameran dan sesi perkongsian maklumat, penyampaian Anugerah Cabaran Inovasi Islam turut diadakan untuk memberi penghargaan kepada PKS yang berinovasi dalam industri halal. PKS juga berpeluang untuk mempelajari tentang keperluan atau peraturan untuk eksport produk-produk mereka ke Jepun dan menjadi sebahagian daripada rantaian bekalan pasaran Halal global.  


Malaysia Ke Jepun Untuk Olimpik 2020


Ekspo kali ini dengan tema "Malaysia ke Jepun Untuk Olimpik 2020" memberi peluang kepada PKS Malaysia untuk mengeksport produk dan perkhidmatan halal mereka ke negara matahari terbit itu. Umpama sambil menyelam minum air, mereka juga berpeluang ke Sukan Olimpik & Paralimpik Tokyo 2020 (Tokyo 2020) untuk tujuan perdagangan dan rangkaian yang luas yang terdapat di pasaran Halal Jepun yang menarik dan terus berkembang, yang pastinya didorong oleh Tokyo 2020. Ni betul-betul batu loncatan buat PKS kita.


Pra Pelancaran Ekspo Halal Malaysia 2019 telahpun disempurnakan oleh YB Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof, Menteri Pembangunan Usahawan pada 8 Januari 2019 (Selasa). Berikut merupakan sekitar Pra Pelancaran Ekspo Halal Malaysia 2019 :













Jadi, tunggu apa lagi? Please save the date on you calendar! Nanti terlupalah, apalah. Melepas pula nanti. Nak ulang lagi tarikhnya? Ish ish ish. Tarikhnya bermula 24 Januari 2019 (Khamis) sehingga 26 Januari 2019 (Sabtu) bertempat di Kuala Lumpur Convention Centre ya kawan-kawan semua. Jangan sesat atau salah tempat pula tau?


EKSPO HALAL MALAYSIA 2019 akan dibuka seperti di bawah :

Kepada trade visitor 24 hingga 26 Januari 2019
9.00 pagi - 6.00 petang (Khamis-Sabtu)

Kepada lawatan umum pada 26 Januari 2019
9.00 pagi- 6.00 petang (Sabtu)


Jangan tak tahu, untuk menyertai ekspo ini bukanlah semborono saja ya. Ada syaratnya. Syaratnya, kena ada SIJIL HALAL dari JAKIM. Dah nama pun EKSPO HALAL MALAYSIA kan, mestilah kena ada sijil halal, ye tak? Anda dah ada sijil halal ke tu? 😎


YF dah kongsikan sedikit sebanyak info berkenaan ekspo ini. Kalau nak lebih lanjut lagi, bolehlah layari lawan sesawang www.halal-expo.my.

-------------------------------------------------------------------------------------
YF : Serbu!




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...